Sunday, January 4, 2009

UM lahirkan sarjana terbilang

Oleh MARZITA ABDULLAH


PROF DATUK MOHAMAD ABU BAKAR

FAKULTI Sastera dan Sains Sosial Universiti Malaya (UM) akan memasuki usia 50 tahun dan sejajar tempoh kematangan itu, Dekannya, Prof. Datuk Mohamad Abu Bakar percaya fakulti ini mampu mengeluarkan sarjana terkemuka yang boleh digelar sebagai ikon atau `tok-tok guru' dalam bidang masing-masing.

Beliau berharap `suatu perlakuan kegilaan orang tidak gila' dalam dunia kesarjanaan dan bidang keintelektualan berlaku, apabila para penyelidik bertungkus lumus, bertubi-tubi dan bertindak ekstrem dalam aktiviti mereka untuk menghasilkan karya-karya besar supaya lahir ikon dan tok-tok guru itu di kalangan mereka.

"Kita mengharapkan mereka menjadi manusia luar biasa dalam konteks kesarjanaan dan keinteleklualan seperti yang dialami negara-negara barat sepanjang 500 tahun lalu," katanya.

Menurut beliau, kalaulah UM tidak berupaya menduduki tempat tertinggi dalam skala Times Higher Education Supplement (THES), paling tidak fakulti itu masih berjaya mencecah tahap antarabangsa yang tinggi.

"Harapan kita para sarjana, profesor, penyelidik terus berkeupayaan mencapai martabat dunia dalam keadaan sedemikian," tegas beliau.

Fakulti berkenaan yang akan meraikan ulang tahun ke-50 dalam tempoh itu sudah berjaya menampilkan beberapa sarjana bertaraf dunia antaranya Prof. Sutan Takdir Alishahbana, Prof Wang Gungwu dan Prof Syed Husin Ali,di samping menyediakan ramai pakai dalam berbagai bidang dewasa ini, sehingga mereka menjadi rujukan serantau dan antarabangsa.

Jelas Prof.. Mohamad, apabila mereka jadi ikon atau tok guru maka fakulti akan menjadi perhatian tumpuan luar dan dalam negara sehingga pelajar dan penyelidik dari seluruh dunia akan datang ke sini untuk bermuzakarah, berwacana, belajar dan melanjutkan pengajian.

Fakulti itu sendiri katanya, akan memperoleh nama sebagai pusat dalam konteks UM dan Malaysia.

Beliau percaya berbekalkan kekuatan yang lepas berdasarkan pengalaman lalu, penglibatan tokoh-tokoh sebelum ini akan menjadi aset supaya dunia lebih mudah mengenali UM dan fakulti serta cuba meraih keuntungan dari segi kesarjanaan dan keintelektualan. Profesor pelawat, profesor adjung atau sarjana tamu akan bertandang ke sini, atau pakar luar menghabiskan masa sabatikal mereka atas sebab kedudukan tersebut.

"Daripada usaha kita untuk menzahir kelainan, luar biasa, kita perlu memupuk bakat sedia ada khasnya di kalangan sarjana dan profesor supaya mereka jadi ikon dalam bidang masing-masing atau manusia institusi yang dikenali melewati batas UM dan kebangsaan," katanya.

Tegas beliau, selama ia tidak menjejaskan kerja sebagai pensyarah maka bukan sahaja keizinan malah galakan akan diberi kepada para penyelidik pergi jauh meneroka bidang pengkhususan masing-masing.

Dalam pada itu beliau berkepercayaan fakulti boleh bertindak dengan misi tersendiri dalam kerangka universiti lebih besar serta konteks negara. Fakulti mempunyai kekuatan tersendiri berdasar pengalaman masa lalu dan keupayaan masa kini, yang terhasil daripada penglibatan sekitar 150 kakitangan akademik dan hampir 800 orang pelajar pasca siswazah, sebahagian pentingnya dari luar negara, saperti China, Iran, Turki dan Jepun.

Fakulti seharus bertindak mewujud dirinya sebagai institusi yang menyerlahkan diri dan bergandingan dengan institusi-institusi serupa di seluruh dunia sambil mengukuhkan bidang penyelidikan dan mempertingkatkan pembangunan (R&D), menghasilkan karya baik sehingga fakulti berfungsi sebagai universiti dalam universiti.

"Hal ini bukan perkara luar biasa kerana beberapa fakulti dan pusat pengajian universiti lain kadang kala lebih terkenal daripada universiti induk atau bergerak sama dengan universiti induk, contohnya Kennedy School of Politics di Harvard, Yale School of Law di Yale dan School of Oriental of African Studies di Universiti London," ujar beliau.

Dalam konteks ini apa yang cuba dilakukan ialah mengikuti jalan sama dengan universiti lain iaitu menyemarakkan R&D, mengaktifkan kegiatan akademik, meningkatkan penglibatan intelektual, menghasilkan tulisan bermutu sambil memastikan pengajaran kekal baik sehingga jadi pilihan dalam dan luar negara.

Dalam menyemarakkan nama fakulti ia tidak ketinggalan meneruskan tradisi yang sedia ada dalam universiti dengan meningkatkan penglibatan tambahan menerusi syarahan kesarjanaan, forum keintelektualan, wacana akademik agar persekitaran universiti dipenuhi kegiatan relevan dengan status fakulti.

"Kita juga cuba mengembangkan kegiatan penglibatan peringkat pasca siswazah," katanya.

Dengan itu kedudukan fakulti dengan pengiktirafan antarabangsanya semakin jadi realiti.

Manakala di peringakat ijazah pertama pula, pengambilan pelajar terbaik daripada Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) dan sebagainya memastikan ia menerima bekalan pelajar yang berpotensi. Apatah lagi setelah mereka didedah kepada budaya ilmu dan aktiviti intelektual yang terjana di persekitaran Fakulti.

"Ini kerana mereka haruslah lulusan yang berketerampilan, berwibawa kerana mereka akan berdepan dunia global dan memasuki pasaran kerja yang kompetitif," katanya.

Lulusan itu juga perlu daya saing, daya juang dan keyakinan diri agar mereka mampu pergi jauh dalam pasaran kerja khasnya dalam dunia global.

Dari segi infrastruktur dan prasarana pula, Fakulti berharap dapat mewujud iklim intelek, alam fizikal dan lanskap yang selesa yang merangsang pertumbuhan akademik dan intelektual serta budaya sosial yang sehat.

Menurut beliau, fakulti bernasib baik dapat kemudahan dana untuk menyelaraskan aktiviti penyelidikan dan dalam keadaan sekarang penyelidik mempunyai peluang untuk memperolehi bantuan kewangan untuk kerjaya sebagai sarjana.

``Sebagai dekan saya akan membantu mereka mendapatkan dana atau bantuan dan kelonggaran masa agar penyelidik mempunyai masa menjalankan penyelidikan dalam dan luar negara,'' katanya.

Sumber : Utusan Online - 2008



No comments:

Post a Comment